F.A.Q.

Pytania i odpowiedzi dotyczące licencjonowania, archiwizacji i odzyskiwania danych

Przed zakupem, licencjonowanie

  1. Jak długo ważna jest licencja ?
  2. Czy licencję można rozszerzyć na kolejne stanowiska ?
  3. Aktualizacje – Jak długo mogę bezpłatnie pobierać i instalować nowe wersje programu ?
  4. Czy do archiwizacji więcej niż 5, 10 komputerów wymagana jest serwerowa wersja systemu Windows lub dodatkowe licencje CAL ?
  5. Czy muszę zakupić program w wersji pudełkowej, czy wystarczy wykupienie samej licencji ?
  6. Co stanowi o posiadaniu legalnej wersji programu – jak potwierdzić, że program jest legalny ?
  7. Czym Ferro Backup System różni się od archiwizacji na dysk sieciowy (NAS) ?
  8. Czym Ferro Backup System różni się od programów do backupu, które nie działają w architekturze klient-serwer ?
  9. Skasowałem/zgubiłem klucz licencyjny. Czy muszę ponownie płacić za program ?
  10. Ile kosztuje opcja archiwizacji otwartych plików (Open File Manager) ?
  11. Ile kosztuje dodatkowy agent/opcja dla Microsoft SQL Server, Oracle, Lotus Notes, DB2, Microsoft Exchange Server, Microsoft Outlook, etc. ?
  12. Wersja demo ma ograniczenie do dwóch komputerów. Czy mogę przetestować program na większej liczbie stanowisk ?
  13.  

    Użytkowanie, problemy techniczne

  14. Czy program działa pod systemem Windows 10, Windows Server 2016, Windows Hyper-V Server 2012, etc. ?
  15. Program działa szybciej pod Windows 32-bit czy pod Windows 64-bit ?
  16. Czy Ferro Backup System – Server wykorzysta moc najnowszych procesorów wielordzeniowych ?
  17. Czy można archiwizować cały system operacyjny, a w przypadku awarii odtworzyć go na nowym dysku twardym ?
  18. Zainstalowałem wersję demo. Po uruchomieniu serwera stacja robocza łączy się, a następnie rozłącza. Jaki może być powód takiego zachowania ?
  19. Czy można zainstalować FBS Worker zdalnie ?
  20. Czy po pojawieniu się nowszej wersji programu trzeba go instalować ponownie na wszystkich komputerach ?
  21. Mam już taśmowy system backupu. Czy Ferro Backup System będzie przydatny w takiej konfiguracji ?
  22. Jaka jest najlepsza konfiguracja sprzętowa i systemowa serwera archiwizacji, jaki wybrać procesor, dysk twardy, system operacyjny i format plików ?
  23. Archiwizacja jest powolna nawet przy włączonej archiwizacji różnicowej. Jaka może być tego przyczyna ?
  24. W jaki sposób mogę archiwizować dane z komputera pracującego pod systemem Netware, Linux lub MacOS ?
  25. Nie widać zmapowanych zasobów sieciowych. Co zrobić, aby zarchiwizować udostępniony dysk serwera Novell NetWare, Linux lub MacOS ?
  26. Jak przyspieszyć uruchamianie programu FBS Server ?
  27. Czy można archiwizować dane bezpośrednio na dysk sieciowy (sieciowy serwer plików)?
  28. Baza danych programu jest uszkodzona. Jaka może być przyczyna ?
  29. Przenoszę serwer backupu na inny komputer. Gdzie są przechowywane ustawienia FBS Server ?
  30. Kopie różnicowe są duże nawet przy włączonej archiwizacji na poziomie fragmentów plików (delta). Co zrobić, aby kopie były mniejsze i szybciej się wykonywały ?
  31. Jak wyświetlić okno dialogowe z informacją na stacji roboczej przed wykonaniem backupu ?
  32. Jak wysłać wiadomość e-mail po zakończeniu archiwizacji ?
  33. Jak automatycznie włączyć komputer przed archiwizacją ?
  34. Jak automatycznie wyłączyć komputer po archiwizacji ?
  35. Czy program obsługuje napędy taśmowe i biblioteki w systemie Windows Server 2008, Windows Vista, Windows7, itp. ?
  36. Backup przy zamykaniu systemu jest po kilku minutach przerywany. Dlaczego tak się dzieje ?
  37. Dlaczego stacje robocze nie łączą się z serwerem backupu ?
  38. Wszystkie archiwa większe niż 4 GB są uszkodzone! Jaka może być przyczyna ?
  39. Pomimo włączenia Kopii rotacyjnych na dysku pozostaje zbyt dużo archiwów. Jaka może być przyczyna ?
  40. Dlaczego pojawia się błąd Brak pamięci, pomimo że w komputerze jest dużo wolnej pamięci RAM?
  41. Jak zabezpieczyć się przed programami ransomware szyfrującymi dokumenty?
  42. Jak zabezpieczyć kopie zapasowe (archiwa ZIP) przed zaszyfrowaniem przez CryptoLocker’a?

 

  1. Jak długo ważna jest licencja ?

    Licencja jest bezterminowa. Oznacza to, że po dokonaniu opłaty, z programu można korzystać cały czas bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

  2. Czy licencję można rozszerzyć na kolejne stanowiska ?

    Tak, zakupioną licencję można rozszerzyć na dodatkowe komputery. W tym celu należy złożyć zamówienie na kolejny pakiet. Program wczyta oba klucze i zsumuje licencje.

    Uwaga. Jeśli jedna licencja jest wystawiona na niższą edycję, a druga na wyższą, to program będzie działał w trybie edycji niższej. Przykładowo: użycie razem licencji Std i Pro spowoduje, że program będzie działał w trybie Std.

  3. Aktualizacje – Jak długo mogę bezpłatnie pobierać i instalować nowe wersje programu ?

    Aktualizacje w ramach tej samej głównej wersji są bezpłatne. Za oznaczenie głównej uznaje się cyfrę przed pierwszą kropką w numerze wersji.
    Aktualna główna wersja: 5. Tak więc, wszystkie nowe wersje, aż do pojawienia się głównej wersji 6, można pobierać i instalować bez wnoszenia dodatkowych opłat.

    Aktualizację do nowszej wersji (np. z wersji 5.x do wersji 6.x) będzie można dokonać z 50% rabatem.
    Aktualizacja do nowej głównej wersji jest całkowicie bezpłatna, jeśli zostanie wydana w ciągu jednego roku od zakupu licencji.
    Innymi słowy – minimalny okres dostępu do bezpłatnych aktualizacji to jeden rok.

  4. Czy do archiwizacji więcej niż 5, 10 komputerów wymagana jest serwerowa wersja systemu Windows lub dodatkowe licencje CAL ?

    Nie. Ograniczenie liczby połączeń dotyczy jedynie usług (zasobów) firmy Microsoft. Zgodnie z definicją zawartą w Umowie Licencyjnej Użytkownika Końcowego (EULA) Microsoft Windows, do usług takich należą:

    • File Services (dostęp do plików lub zarządzanie nimi, bądź też danymi na dysku)
    • Printing Services (drukowanie na drukarce obsługiwanej przez oprogramowanie)
    • Remote Access Service (możliwość zdalnego dostępu do serwera nawet poprzez sieć VPN)
    • Usługi Terminalowe.

    Ferro Backup System nie wykorzystuje usług tego typu i nie jest ograniczony podanym limitem połączeń. Oprogramowanie FBS Worker nawiązuje połączenie, uzyskuje dostęp i korzysta na serwerze wyłącznie z usługi Ferro Backup System – Server.

    Nie trzeba zatem posiadać serwerowej wersji systemu Windows ani kupować dodatkowych licencji dostępowych (CAL) dla Microsoft Windows Server.

    Więcej informacji znajduje się na stronach firmy Microsoft:
    Zasady licencjonowania produktów Microsoft
    Licencjonowanie Microsoft Windows Server 2003 (p. 235, 240, 245)

  5. Czy muszę zakupić program w wersji pudełkowej, czy wystarczy wykupienie samej licencji ?

    Ferro Backup System jest rozpowszechniany na zasadach shareware. Oznacza to, że na stronie POBIERZ znajduje się pełna wersja programu, która w wersji niezarejestrowanej (bez klucza) umożliwia podłączenie do serwera i archiwizację tylko dwóch komputerów.

    Po wniesieniu opłaty wystawiany jest klucz licencyjny. Zawiera on dane firmy, dla której jest przeznaczona licencja – uprawnienie do używania programu, niezależnie od tego czy zamówiona została wersja pudełkowa czy nie.

    Wersja pudełkowa nie jest więc wymagana, a nośnik nie stanowi potwierdzenia legalności programu. Program na płycie można zamówić jeśli są takie wewnętrzne rozporządzenia firmy, zapisy w umowie przetargowej lub po prostu chcemy mieć fizyczny nośnik

    Licencjobiorcy posiadającemu program w wersji pudełkowej i pobranej ze strony internetowej przysługują dokładnie takie same prawa.

  6. Co stanowi o posiadaniu legalnej wersji programu – jak potwierdzić, że program jest legalny ?

    Po dokonaniu opłaty licencyjnej wystawiany jest klucz licencyjny. Zawiera on dane właściciela licencji – licencjobiorcy, który ma prawo do używania programu na określonej liczbie stanowisk komputerowych.

    Po załadowaniu klucza do programu w oknie Szczegóły licencji wyświetlane są dane licencjobiorcy.

    Klucz licencyjny to plik tekstowy z informacją jawną zawierającą dane licencjobiorcy – nazwę firmy, adres i NIP – oraz część zaszyfrowaną. Plik ten można wydrukować i przechowywać razem z fakturą VAT.

    Legalność posiadanej kopii programu można więc potwierdzić przedstawiając klucz licencyjny oraz dowód zakupu (fakturę VAT).

  7. Czym Ferro Backup System różni się od archiwizacji na dysk sieciowy (NAS) ?

    Wiele tzw. dysków sieciowych (NAS) ma wbudowane oprogramowanie do backupu danych z komputerów sieciowych. Rozwiązania tego typu nie są jednak w stanie wykonać zaawansowanych zadań, które zostały wymienione poniżej.

    Możliwości Ferro Backup System:

    • Możliwość archiwizacji otwartych i zablokowanych plików (pliki pocztowe, bazy danych, rejestr systemowy, etc.)
    • Możliwość backupu całego systemu operacyjnego
    • Możliwość równoległej archiwizacji wielu komputerów (wykorzystywana jest moc stacji roboczych a nie serwera backupu)
    • Kompresja po stronie stacji roboczej (przez sieć przesyłana jest mniejsza ilość danych)
    • Szyfrowanie po stronie stacji roboczej (przez sieć przesyłane są dane zaszyfrowane)
    • Archiwizacja różnicowa i delta (pliki są porównywane lokalnie na stacjach roboczych i nie są przesyłane za każdym razem do serwera)
    • Możliwość replikacji archiwów na napędy taśmowe lub nagrywarki CD/DVD/Blu-Ray
  8. Czym Ferro Backup System różni się od programów do backupu, które nie działają w architekturze klient-serwer ?

    Wszystkie programy do archiwizacji danych przez sieć, które nie działają w architekturze klient-serwer, uzyskują dostęp do plików na innych komputerach poprzez tzw. zasoby sieciowe. Rozwiązania tego typu nie są w stanie wykonać zaawansowanych zadań, które zostały wymienione poniżej.

    Możliwości Ferro Backup System:

    • Możliwość archiwizacji otwartych i zablokowanych plików poprzez wbudowany mechanizm OFM; nie przez VSS *
    • Możliwość backupu całego systemu operacyjnego
    • Możliwość równoległej archiwizacji wielu komputerów (wykorzystywana jest moc stacji roboczych a nie serwera backupu)
    • Kompresja po stronie stacji roboczej (przez sieć przesyłana jest mniejsza ilość danych)
    • Szyfrowanie po stronie stacji roboczej (przez sieć przesyłane są dane zaszyfrowane)
    • Archiwizacja różnicowa i delta (pliki są porównywane lokalnie na stacjach roboczych i nie są przesyłane za każdym razem do serwera)

    * – niektóre programy tego typu „pozwalają” na archiwizację otwartych plików przy pomocy mechanizmów Volume Shadow Copy Service (VSS). Wykonana w ten sposób kopia pliku jest kopią typu crash-consistent i może nie nadawać się do użycia po odtworzeniu. Więcej informacji znajduje się na stronie Microsoft MSDN – Backups without Writer Participation.

  9. Skasowałem/zgubiłem klucz licencyjny. Czy muszę ponownie płacić za program ?

    Nie. Wystarczy do nas napisać i podać dane firmy. Jak szybko to będzie możliwe prześlemy klucz ponownie.

  10. Ile kosztuje opcja archiwizacji otwartych plików (Open File Manager) ?

    W przeciwieństwie do innych systemów archiwizacji danych, Ferro Backup System oferuje możliwość archiwizacji otwartych (zablokowanych) plików w wersji standardowej. Tak więc, Open File Manager (OFM) jest już wliczony w cenę programu i nie trzeba ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów.

  11. Ile kosztuje dodatkowy agent/opcja dla Microsoft SQL Server, Oracle, Lotus Notes, DB2, Microsoft Exchange Server, Microsoft Outlook, etc. ?

    Ferro Backup System nie potrzebuje dodatkowych agentów dla każdego rodzaju bazy danych czy programu pocztowego. Ferro Backup System jest standardowo wyposażony w takie mechanizmy jak: archiwizacja otwartych i zablokowanych plików, wstrzymywanie procesów zapisujących oraz backup różnicowy na poziomie części plików (delta), które pozwalają na backup dowolnych serwerów bazodanowych, serwerów pocztowych oraz lokalnych baz danych i plików pocztowych.

  12. Wersja demo ma ograniczenie do dwóch komputerów. Czy mogę przetestować program na większej liczbie stanowisk ?

    Tak, możemy wystawić bezpłatną licencję czasową na dowolną liczbę stanowisk. Dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie lub poprzez e-mail.

  13. Czy program działa pod systemem Windows 10, Windows Server 2016, Windows Hyper-V Server 2012, etc. ?

    Tak. Ferro Backup System jest na bieżąco testowany i działa pod wszystkimi wersjami systemu Windows:

    Windows Server 2016
    Windows 10
    Windows Hyper-V Server 2012 R2
    Windows Server 2012 R2
    Windows 8.1
    Windows Server 2012
    Windows Server 2012 Core
    Windows 8
    Windows Server 2008 R2
    Windows Server 2008 Datacenter
    Windows Server 2008 Enterprise
    Windows Server 2008 Standard
    Windows Server 2008 Core
    Windows Web Server 2008
    Windows 7 Enterprise
    Windows 7 Home Basic
    Windows 7 Home Premium
    Windows 7 Professional
    Windows 7 Ultimate
    Windows Vista Enterprise
    Windows Vista Business
    Windows Vista Ultimate
    Windows Vista Home Premium
    Windows Vista Home Basic
    Windows Server 2003 Datacenter Edition
    Windows Server 2003 Enterprise Edition
    Windows Server 2003 Standard Edition
    Windows Server 2003 Web Edition
    Windows Small Business Server 2003 Premium Edition
    Windows Small Business Server 2003 Standard Edition
    Windows XP Home Edition
    Windows XP Professional
    Windows XP Tablet PC Edition
    Windows 2000 Server
    Windows 2000 Advanced Server
    Windows 2000 Professional Edition
    Windows 2000 Datacenter Server
    Windows NT 4.0 Server SP6 (tylko FBS Worker)
    Windows NT 4.0 Workstation SP6 (tylko FBS Worker)

  14. Program działa szybciej pod Windows 32-bit czy pod Windows 64-bit ?

    Ferro Backup System działa z taką samą wydajnością w systemach w wersjach 32-bit i 64-bit.

  15. Czy Ferro Backup System – Server wykorzysta moc najnowszych procesorów wielordzeniowych ?

    Tak. Ferro Backup System – Server jest aplikacją wielowątkową. Im więcej procesorów lub rdzeni procesora w serwerze archiwizacji, tym większą szybkość backupu można osiągnąć.

  16. Czy można archiwizować cały system operacyjny, a w przypadku awarii odtworzyć go na nowym dysku twardym ?

    Tak, Ferro Backup System daje możliwość wykonania kopii bezpieczeństwa działającego systemu operacyjnego oraz jego późniejszego odtworzenia bez potrzeby ponownej instalacji (tzw. bare-metal restore). Właściwość ta daje taki sam efekt jak archiwizacja wykonana programem do tworzenia obrazów dysków/partycji (np.: Norton Ghost, Acronis True Image).

  17. Zainstalowałem wersję demo. Po uruchomieniu serwera stacja robocza łączy się, a następnie rozłącza. Jaki może być powód takiego zachowania ?

    W wersji niezarejestrowanej serwer przyjmuje połączenie tylko z dwóch stacji roboczych. Jeśli kolejna stacja łączy się z serwerem, serwer jest zatrzymywany, a w Dzienniku zdarzeń zapisywany jest komunikat o braku odpowiedniej licencji.
    Najprawdopodobniej więc, opisane zachowanie jest wynikiem tego, że program FBS Worker został zainstalowany na więcej niż dwóch komputerach.

  18. Czy można zainstalować FBS Worker zdalnie ?

    Tak, można przeprowadzić zdalną instalację modułu FBS Worker. Szczegółowe instrukcje znajdują się w instrukcji obsługi.

  19. Czy po pojawieniu się nowszej wersji programu trzeba go instalować ponownie na wszystkich komputerach ?

    Nie. Instalację nowszej wersji wystarczy wykonać na serwerze archiwizacji. Oprogramowanie na pozostałych komputerach zostanie zaktualizowane automatycznie.

  20. Mam już taśmowy system backupu. Czy Ferro Backup System będzie przydatny w takiej konfiguracji ?

    Po pierwsze, Ferro Backup System daje możliwość archiwizacji stacji roboczych a nie tylko danych znajdujących się na serwerze. Po drugie, dane zebrane przez Ferro Backup System są przechowywane w jednym miejscu w postaci archiwów ZIP. Korzystając z posiadanego już napędu taśmowego można, w celu podwyższenia bezpieczeństwa, dodatkowo przenieść dane na nośnik taśmowy.

    Korzystając z Ferro Backup System zabezpieczamy dane z serwera i stacji roboczych. Wykorzystany będzie zatem i Ferro Backup System, i system taśmowy.

  21. Jaka jest najlepsza konfiguracja sprzętowa i systemowa serwera archiwizacji, jaki wybrać procesor, dysk twardy, system operacyjny i format plików ?

    Zapraszamy do kontaktu z nami. Z przyjemnością pomożemy dobrać odpowiedni sprzęt dla Państwa potrzeb.

  22. Archiwizacja jest powolna nawet przy włączonej archiwizacji różnicowej. Jaka może być tego przyczyna ?

    Szybkość wykonywania kopii zapasowej uzależniona jest od wielu czynników. Podczas archiwizacji pełnej i przy wyłączonej kompresji obciążenie sieci powinno wynosić ok. 60-80% przepustowości sieci. Codzienny backup różnicowy typowego komputera biurowego powinien zostać wykonany w ciągu 5-10 minut. Spadek szybkości archiwizacji może być spowodowany przez następujące czynniki:

    • Źle dobrany zakres archiwizacji (brak wykluczenia plików tymczasowych).
    • Źle skonfigurowany program antywirusowy (Windows Defender także) może sześciokrotnie spowolnić backup.
    • Włączona opcja Ogranicz wykorzystanie łącza sieciowego
    • Backup bezpośrednio na dysk sieciowy przy słabym połączeniu.
    • Źle dobrany rozmiar pakietów TCP. Jeśli spadek szybkości jest bardzo duży, przyczyna może leżeć w niedopasowanym do ustawień sieci rozmiarze pakietów TCP. W takim przypadku należy zmniejszyć wartości parametru Maksymalny rozmiar pakietu do 8192 bajtów.
  23. W jaki sposób mogę archiwizować dane z komputera pracującego pod systemem Netware, Linux lub MacOS ?

    Backup można przeprowadzić z jednego z komputerów pracujących pod systemem Windows lub zainstalować program w systemie uniksopodobnym przy pomocy środowiska Wine.

    Jeżeli nie chcemy instalować klienta bezpośrednio na komputerze docelowym, archiwizację można przeprowadzić poprzez zmapowane dyski sieciowe. Archiwizację taką najlepiej zlecić komputerowi służącemu do przechowywania archiwów (serwer backupu) tak jak zostało to przedstawione na diagramie 2. w dziale Jak to działa.

    Zobacz też: Nie widać zmapowanych zasobów sieciowych. Co zrobić, aby zarchiwizować udostępniony dysk serwera Novell NetWare lub Samba ?

  24. Nie widać zmapowanych zasobów sieciowych. Co zrobić, aby zarchiwizować udostępniony dysk serwera Novell NetWare, Linux lub MacOS ?

    Mapowania widoczne w sesji zalogowanego użytkownika nie są dostępne dla usługi FBS Worker, która działa w odrębnej sesji (usługa systemowa). Aby dysk sieciowy był widoczny dla Ferro Backup System, mapowania należy dokonać bezpośrednio w programie FBS Server: Ustawienia stacji roboczej -> Polecenia zdalne -> Mapowanie dysku. Ważne: Lokalne konto systemowe, na którym domyślnie instalowana jest usługa FBSWorker nie ma praw dostępu do zasobów sieciowych. Należy więc zmienić sposób logowania usługi FBSWorker na konto posiadające takie uprawnienia (np. konto administratora) lub nadać odpowiednie prawa dla Lokalnego konta systemowego.

  25. Jak przyspieszyć uruchamianie programu FBS Server ?

    Szybkość uruchamiania programu FBS Server jest uzależniona od liczby rekordów Dziennika zdarzeń. Aby zwiększyć szybkość uruchamiania programu, należy ograniczyć Maksymalną liczbę wpisów w Dzienniku zdarzeń do ok. 50 tys.

  26. Czy można archiwizować dane bezpośrednio na dysk sieciowy (sieciowy serwer plików)?

    Można, jednak ze względu na wydajność, stabilność oraz mniejsze obciążenie sieci, zalecamy aby dane archiwizować bezpośrednio na dyski lokalne serwera backupu (wewnętrzne dyski i macierze dyskowe oraz zewnętrzne dyski i pamięci masowe podłączane do serwera backupu przy pomocy złącza SCSI, eSATA, USB). Dyski sieciowe (NAS) można wykorzystać do replikacji archiwów.

    Aby archiwizować dane na dysk sieciowy, należy zmapować zasób sieciowy pod lokalną literę dysku i ustawić ten dysk jako Miejsce przechowywania archiwów. Mapowanie takie musi być wykonane bezpośrednio w programie FBS Server Ustawienia -> Zasoby sieciowe. Jeżeli dysk sieciowy udostępnia zasoby przez protokoły SMB/CIFS (SAMBA) i FTP, ze względu na znacznie większą wydajność, należy stosować protokół SMB/CIFS.

  27. Baza danych programu jest uszkodzona. Jaka może być przyczyna ?

    Najczęstszą przyczyną uszkodzeń bazy danych są zakłócenia spowodowane przez monitor antywirusowy lub nagłe odcięcie zasilania.

  28. Przenoszę serwer backupu na inny komputer. Gdzie są przechowywane ustawienia FBS Server ?

    Wszystkie ustawienia programu FBS Server, takie jak: zakres i rodzaj archiwizacji, hasła szyfrowania archiwów, plan wykonywania zadań, itd. są przechowywane w pliku FBSDatabase.abs. Klucz licencyjny znajduje się w pliku ferro.flk. Aby przenieść ustawienia na nowy komputer, wystarczy skopiować te pliki.

    Nowy serwer backupu powinien mieć – w zależności od tego, co było podawane przy instalacji końcówek – taką samą nazwę lub adres IP jak stary. W przeciwnym wypadku na stacjach roboczych trzeba skorygować wpis HOST=ADRES_IP w pliku FBSWorker.ini podając nowy adres IP.

  29. Kopie różnicowe są duże nawet przy włączonej archiwizacji na poziomie fragmentów plików (delta). Co zrobić, aby kopie były mniejsze i szybciej się wykonywały ?

    Jeżeli kopie różnicowe przy włączonej opcji „Delta – archiwizacja różnicowa na poziomie fragmentów plików”” są zbyt duże, można zmniejszyć wartość opcji zaawansowanej „Rozmiar fragmentów dzielonego pliku” z 10240 kB (10MB) do ok. 1024 kB (1 MB) lub nawet do 256 kB (0,25 MB). Przy takim ustawieniu i niewielkich zmianach w dużych plikach (bazy danych, pliki pocztowe), kopia będzie niewielka (średnio 2-25 MB) i będzie wykonywana znacznie szybciej. Należy jednak zauważyć, że po zmianie tego parametru, kolejne dwie kopie będą kopiami pełnymi. Wynika to z faktu, że program będzie musiał ponownie wyliczyć sumy kontrolne wszystkich fragmentów. Dopiero przy trzecim backupie będzie widoczna (często znaczna) różnica.

    Na duży rozmiar kopii różnicowych może mieć również wpływ źle dobrany zakres archiwizacji (brak wykluczenia plików tymczasowych).

    Mała szybkość wykonywania backupu może być spowodowana przez złe ustawienie programu antywirusowego.

  30. Jak wyświetlić okno dialogowe z informacją na stacji roboczej przed wykonaniem backupu ?

    Czasami zachodzi konieczność wyświetlenia prostego komunikatu tekstowego na stacji roboczej informującego pracownika o wykonywanej archiwizacji. Do wyświetlenia okna dialogowego z informacją można wykorzystać komendę systemową NET SEND w połączeniu z Poleceniami lokalnymi lub Poleceniami zdalnymi. Polecenie NET SEND korzysta z usługi systemowej Posłaniec. Usługa Posłaniec musi być zatem włączona na serwerze backupu i na stacjach roboczych.

    Sposób 1 – Z wykorzystaniem Poleceń zdalnych

    BEFOREBACKUP FALSE CMD /C NET SEND %COMPUTERNAME% TEKST KOMUNIKATU

    Sposób 2 – Z wykorzystaniem Poleceń lokalnych

    function BeforeBackup(Comp, Task, File) {
      SScript.Run('net send '+Comp+' "TEKST KOMUNIKATU"', 0, 0);
    }
  31. Jak wysłać wiadomość e-mail po zakończeniu archiwizacji ?

    Jeśli wbudowane w program alerty administracyjne nie są wystarczające, można skorzystać z zewnętrznego programu służącego do wysyłania wiadomości e-mail w połączeniu z Poleceniami lokalnymi.

    Poniżej znajduje się przykład wysyłania wiadomości e-mail po archiwizacji przy zastosowaniu darmowego narzędzia Blat – A Win32 Command Line SMTP Mailer

    function AfterBackup(Comp, Task, File, Error) {
    if (Error == 0)
      SScript.Run('cmd /c blat 
                  -to user@example.com  
                  -f sender@example.com 
                  -server smtp.example.com
                  -subject  "Archiwizacja komputera '+Comp+' wykonana" 
                  -body "Zadanie: '+Task+'"')
    else
      SScript.Run('cmd /c blat 
                   -to user@example.com 
                   -f sender@example.com 
                   -server smtp.example.com
                   -subject "Błąd archiwizacji komputera '+Comp+'"
                   -body "Zadanie: '+Task+', Kod błędu: '+Error+'"')
    }

    Ten sam przykład z wykorzystaniem polecenia Send-MailMessage interpretera Powershell:

    function AfterBackup(Comp, Task, File, Error) {
    if (Error == 0)
      SScript.Run('powershell send-mailmessage 
                  -from "User01 " 
                  -to "User02 ", "User03 " 
                  -subject "Archiwizacja komputera '+Comp+' wykonana" 
                  -body "Zadanie: '+Task+'"' 
                  -priority Normal 
                  -dno onSuccess, onFailure 
                  -smtpServer smtp.example.com)
    else
      SScript.Run('powershell send-mailmessage 
                  -from "User01 " 
                  -to "User02 ", "User03 " 
                  -subject "Błąd archiwizacji komputera '+Comp+'" 
                  -body "Zadanie: '+Task+', Kod błędu: '+Error+'"' 
                  -priority High 
                  -dno onSuccess, onFailure 
                  -smtpServer smtp.example.com)
    }
  32. Jak automatycznie włączyć komputer przed archiwizacją ?

    W większości wypadków backup można wykonywać wg ustalonego harmonogramu podczas godzin pracy lub przy zamykaniu komputera. Jeśli jednak z jakiegoś powodu zachodzi konieczność archiwizacji komputerów poza godzinami pracy firmy, można automatycznie włączyć komputery przed archiwizacją. Do włączenia komputera poprzez sieć należy zastosować dowolny program typu Wake-On-Lan w połączeniu z Poleceniami lokalnymi. Poniżej przykład z zastosowaniem darmowego narzędzia WOL.

    function BeforeBackup(Comp, Task, File) {
      var NICADDR;
      if (Comp == 'ALPHA')
        NICADDR = '5c9d32b5f287'
      else  
      if (Comp == 'BETA')
        NICADDR = '219d32b5f2b4';
      
      SScript.Run('wol '+NICADDR, 0, 0); 
      SScript.Sleep(15000); //czekaj 15 sek.
    }
  33. Jak automatycznie wyłączyć komputer po archiwizacji ?

    W większości wypadków backup można wykonywać wg ustalonego harmonogramu podczas godzin pracy lub przy zamykaniu komputera. Jeśli jednak z jakiegoś powodu zachodzi konieczność archiwizacji komputerów poza godzinami pracy firmy, można automatycznie wyłączyć komputery po archiwizacji. Do wyłączenia komputera należy zastosować polecenie systemowe SHUTDOWN w połączeniu z Poleceniami lokalnymi lub Poleceniami zdalnymi:

    Sposób 1 – Z wykorzystaniem Poleceń zdalnych

    AFTERBACKUP FALSE CMD /C shutdown /s /t 200

    Sposób 2 – Z wykorzystaniem Poleceń lokalnych

    function AfterBackup(Comp, Task, File) {
      SScript.Run('shutdown /m '+Comp+'/s /t 200', 0, 0);
    }
  34. Czy program obsługuje napędy taśmowe i biblioteki w systemie Windows Server 2008, Windows Vista, Windows7, itp. ?

    Tak, Ferro Backup System obsługuje urządzenia taśmowe w systemach Windows 2000 i nowszych.

    Systemy Microsoft Windows Server 2008 R2, Windows Vista, Windows7 nie zawierają już programu NTBackup oraz Menedżera magazynu wymiennego (RSM, Removable Storage Manager). Ferro Backup System nie korzysta jednak z tych komponentów i potrafi obsłużyć napędy taśmowe również w tych systemach.

  35. Backup przy zamykaniu systemu jest po kilku minutach przerywany. Dlaczego tak się dzieje ?

    FBS Worker działa jako usługa systemowa i może wstrzymać procedurę zamykania systemu w celu przeprowadzenia backupu. Aby proces backupu nie został przerwany, instalator zmienia w rejestrze systemowym wartość parametru WaitToKillServiceTimeout na 7200000 (dwie godziny). Zmniejszenie wartości parametru WaitToKillServiceTimeout może doprowadzić do przerwania backupu przy zamykaniu systemu. Niektóre programy antywirusowe zmieniają wartość tego parametru.

    Aby rozwiązać problem, wykonaj następujące kroki:

    1. Zlokalizuj następujący klucz rejestru:
      HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
    2. Zaznacz parametr WaitToKillServiceTimeout
    3. Kliknij polecenie Modyfikuj wartość w menu Edycja i wpisz 7200000 (system dziesiętny).
    4. Kliknij przycisk OK.
    5. Uruchom ponownie komputer, aby zmiany zaczęły obowiązywać.
  36. Dlaczego stacje robocze nie łączą się z serwerem backupu ?

    Taka sytuacja występuje najczęściej z powodu blokowania połączeń przez firewall lub podanie niepoprawnego adresu IP lub nazwy sieciowej serwera backupu podczas instalacji klienta.

    Jeśli żaden komputer nie łączy się z serwerem archiwizacji, to prawdopodobnie jest to związane z blokowaniem połączeń przychodzących przez zaporę sieciową. W takim przypadku należy odblokować na serwerze backupu port TCP 4531 dla połączeń przychodzących.

    Jeżeli problem dotyczy tylko jednego lub kilku komputerów, to prawdopodobnie podczas instalacji klienta (FBS Worker) została podana niepoprawna nazwa sieciowa lub adres IP serwera backupu lub też połączenia wychodzące są blokowane przez zapory sieciowe. Aby rozwiązać ten problem, należy upewnić się, że podany adres IP lub nazwa sieciowa są poprawne oraz odblokować na stacjach roboczych port TCP 4531 dla połączeń wychodzących.

    Zobacz też:
    Po uruchomieniu serwera stacja robocza łączy się, a następnie rozłącza

  37. Wszystkie archiwa większe niż 4 GB są uszkodzone! Jaka może być przyczyna ?

    Program generuje archiwa ZIP w formacie 64-bit. Programy, które nie obsługują w pełni tego formatu (np. Eksplorator Windows), mogą zgłaszać błąd wskazujący na to, że archiwum jest uszkodzone.

    Do przeglądania i odzyskiwania danych z kopii zapasowych należy korzystać z programu FBS Server (zakładka Odzyskiwanie) lub z innych programów, które obsługują archiwa ZIP 64-bit, np.: Total Commander 7+, WinZip 9+, WiRAR, 7-Zip.

  38. Pomimo włączenia Kopii rotacyjnych na dysku pozostaje zbyt dużo archiwów. Jaka może być przyczyna ?

    Najczęstsze przyczyny pozostawania na dysku większej liczby archiwów to:

    • Wyłączona opcja „Optymalizuj pod względem oszczędności miejsca na dysku” w Kopiach rotacyjnych (wersjonowanie)
    • Zamykanie programu/usługi FBS Server przed zakończeniem operacji zwalniania miejsca na dysku. Wszystkie nadmiarowe archiwa zostaną usunięte natychmiast, jeśli tylko operacja zwalniania zostanie wykonana do końca.
    • Na dysku pozostają uszkodzone lub niedokończone archiwa. Archiwa uszkodzone są automatycznie usuwane podczas operacji zwalniania miejsca na dysku. Wszystkie nadmiarowe archiwa zostaną usunięte natychmiast, jeśli tylko operacja zwalniania zostanie wykonana do końca.

    Aby prześledzić operacje dotyczące zwalniania miejsca na dysku, należy odszukać w Dzienniku zdarzeń wpisy *POMOCNIK*: „Zwalnianie miejsca na dysku…”„Zwalnianie miejsca na dysku zakończone.”.

  39. Dlaczego pojawia się błąd Brak pamięci, pomimo że w komputerze jest dużo wolnej pamięci RAM?

    Problem może się pojawić, jeśli kopia zapasowa zawiera bardzo dużo plików (> 500 tys.). Najczęściej jest on spowodowany fragmentacją pamięci RAM lub korzystaniem z systemu operacyjnego w wersji 32-bit.

    Aby rozwiązać problem, można wykonać jedno z poniższych zaleceń:

    • W systemach 32-bitowych zwiększyć ilość pamięci RAM dostępnej dla aplikacji poprzez zastosowanie przełącznika /3GB
    • Okresowo restartować usługę FBS Server, aby zapobiegać fragmentacji pamięci RAM
    • Podzielić jedno duże zadanie backupu na kilka mniejszych
  40. Jak zabezpieczyć się przed programami ransomware szyfrującymi dokumenty?

    Korzystając z Ferro Backup System można łatwo zabezpieczyć się przed skutkami zaszyfrowania plików przez szkodliwe oprogramowanie, takie jak CryptoLocker lub CryptoWall.

    W tym celu trzeba ustawić Kopie rotacyjne na taką wartość, która pozwoli „cofnąć się” i przywrócić pliki, zanim zostały zaszyfrowane. Przykładowo: jeżeli kopia zapasowa wykonywana jest raz dziennie, a wartość opcji Kopie rotacyjne jest ustawiona na 14, to zawsze można przywrócić dane aż do dwóch tygodni wstecz.

  41. Jak zabezpieczyć kopie zapasowe (archiwa ZIP) przed zaszyfrowaniem przez CryptoLocker’a?

    Szkodliwe programy ransomware mogą zaszyfrować kopie zapasowe przechowywane na lokalnym dysku twardym lub na udostępnionym zasobie sieciowym (np. na dysku NAS).

    Aby zabezpieczyć się przed takim atakiem, należy ustawić odpowiednie prawa dostępu do katalogu, w którym są przechowywane archiwa.

    Jeśli katalog ten znajduje się na dysku lokalnym serwera backupu, to należy nadać uprawnienia do zapisu w tym katalogu tylko dla użytkownika FBSServerAccount (na tym koncie działa usługa FBS Server). Pozostałym użytkownikom (nawet z grupy Administratorzy) należy odmówić prawa do zapisu.

    Jeśli archiwa są przechowywane na dysku sieciowym NAS (Synology, QNAP, etc.), to najlepiej zalogować się do tego urządzenia i utworzyć tam dodatkowe konto użytkownika, które będzie wykorzystywane tylko przez Ferro Backup System. Następnie należy przydzielić uprawnienia do odczyty i zapisu (RW) do katalogu z kopiami zapasowymi tylko dla tego jednego użytkownika. Pozostali użytkownicy powinni mieć tylko prawo do odczytu (R). Do tak przygotowanego dysku sieciowego należy zestawić połączenie w programie FBS Server korzystając z zakładki Zasoby sieciowe. W tym miejscu trzeba podać nazwę stworzonego konta użytkownika dysku NAS i hasło dostępu.

    W obu przypadkach dodatkowym zabezpieczeniem może być też replikacja archiwów.